روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم تحقیقات تهران:)

روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم تحقیقات تهران:)

روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

میلاد امیری نسب
آموزگار ابتدایی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
1996

milad.amiri.nasab96@gmail.com :📬

فن انعکاس در رواندرمانگری و مشاوره

شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۱:۵۳ ب.ظ

فن انعکاس در رواندرمانگری و مشاوره


الف. انعکاس محتوا: مشاور با استفاده از این روش ـ به طور دقیق ـ آنچه را که مراجع گفته است دوباره براى خود او بازگو مى‏کند. مشاور نباید فقط آنچه را که مراجع گفته طوطى‏وار یا کلمه به کلمه بیان کند، بلکه مى‏باید گفتار را با درک و زبان خودش بازگو نماید:

به این فن، تکرار، بیان مجدد، نقل بیان، واگویى و پژواک نیز مى‏گویند. این فن فواید زیادى دربر دارد که مهم‏ترین آنها مى‏تواند فراهم کردن زمینه براى اعتماد مددجو به مشاور باشد. کوشش مشاور براى بیان مجدد مطالبِ خود و احساسى که مددجو در پى آن پیدا خواهد کرد سنگ‏بناى اصلى و مقدماتى براى اعتماد و اطمینان مددجو نسبت به فرایند درمان را فراهم خواهد ساخت. اگر درمانگر مطالب موردنظر خود را دوباره و با دقت و به روشنى شرح دهد، به مددجو کمک مى‏شود تا بداند مشاور به سخنان او گوش مى‏دهد و احساس خواهد کرد که مشاور مى‏کوشد تا گفته‏هاى او را بهتر بفهمد.

فایده دیگر که مى‏توان به آن اشاره کرد این است که انعکاس محتوا به مشاور فرصت مى‏دهد تا به واکنش‏هاى مراجعش بیشتر توجه کند و از طریق آن واکنش‏ها بیشتر به واقعیت پى ببرد. مشاور در مقام واگویى کلام و دیدگاه مراجع، منتظر واکنش آشکار او به صورت رد و یا تأیید مى‏باشد. این رد و یا تأیید ـ چنانچه مورد تأمّل و دقت‏نظر مشاور قرار گیرد ـ تا حد زیادى در رفع ابهام مؤثر است.

از دیگر فواید این فن، فرصتى است که به مشاور مى‏دهد تا نسبت به مطالب ویژه‏اى که در بیان مراجع آمده است نظر مجددى بیندازد؛ چراکه به تشخیص او این بخش از مطالب مى‏تواند در امر شناسایى و درمان مشکل مراجع دخیل باشد. بنابراین، تکه‏اى از کلام را تکرار مى‏کند تا بر بیان بیشتر آن بخش تأکید ورزد:

در پایان باید گفت: به طور کلى، یک مشاور براى انعکاس محتوا باید سه قاعده زیر را رعایت کند:

ـ بازگو کردن محتوا به شکلى کوتاه و مختصر و در رابطه با پیام کلیدى مراجع صورت گیرد.

ـ بازگو کردن به وسیله کلمات و واژه‏هاى خودِ مشاور صورت گیرد نه با استفاده از کلمات مراجع.

ـ زمان برخورد دادن در لحظاتى است که مراجع صحبت‏هاى خود را قطع مى‏کند و به نوعى نشان مى‏دهد که خواستار پاسخى از سوى مشاور است.

 

ب. انعکاس احساسات (باز تابش(

 بازآفرینى درک احساسات مراجع، یکى از مهم‏ترین مهارت‏هاى فرد است. این مهارت در عین شباهت با انعکاس محتوا، با آن نیز تفاوت دارد. از آن حیث شبیه انعکاس محتواست که در اینجا نیز اطلاعات به‏دست‏آمده از مراجع به خود او بازگردانده مى‏شود. اما در عین حال، تفاوتش با انعکاس محتوا روشن است؛ زیرا این مهارت با بازآفرینى احساسات هیجانى سر و کار دارد، در حالى که انعکاس محتوا معمولاً با اطلاعات و افکارى سر و کار دارد که محتواى آنچه را که مراجع مى‏گوید مى‏سازد. یک مشاور باتجربه، به طور مداوم احساسات مراجع خود را تشخیص داده، آنها را در زمان‏هاى مناسب به خود او برمى‏گرداند. اگر مراجعه‏کننده‏اى به نحوى شاداب و سرزنده صحبت کند و از سرخوشى‏هاى خود به دلیل موفقیت‏هایى که در زندگى کسب کرده، سخن بگوید و مشاور هرچند با دقت و دقیق، اما با لحنى یکنواخت و عارى از هرگونه هیجان پاسخ دهد، آن‏گاه جواب وى چندان همدلانه محسوب نخواهد شد. البته این بدان معنا نیست که مشاوران باید اداى مراجعه‏کنندگان خود را دربیاورند، بلکه بدین معناست که همدل بودن با مراجع، مستلزم‏ابرازاحساسات‏به‏گونه‏اى‏منطقى‏ومتناسب‏مى‏باشد.

گاهى اوقات، یک مراجع مستقیما به شما مى‏گوید که چه احساسى دارد، ولى در سایر موارد شما مى‏باید خودتان از خلال گوش کردن به صحبت‏هاى مراجع یا از راه توجه به رفتارهاى غیرکلامى او و یا گوش کردن به لحن صدایش به احساس وى پى ببرید. مشاور باید احساسات مراجع خویش را درک کرده و این فهم و درک خویش را به عمد و آگاهانه به او منتقل نمایداجراى درست این فن، بخصوص در گفت‏وگوهاى اولیه، باعث مى‏شود تا زمینه براى تغییر در مددجو فراهم آید. همچنین مشاور با این روش مى‏تواند اعتماد و همکارى وى را نیز به خوبى جلب کند:

 

خلاصه کردن: 

گاهى براى مراجع لازم است که تأمّل نموده و به بازبینى مسیر طى‏شده بپردازد. این بررسى به کمک مهارت «خلاصه‏گویى» صورت مى‏پذیرد. خلاصه کردن با بازگویى محتواى گفتار تفاوت دارد؛ زیرا در خلاصه کردن باید اطلاعاتى را که مراجع در یک فاصله زمانى طولانى داده است کنار هم گذاشت و انعکاس داد. بازگویى مخصوص یک اظهارنظر است و خلاصه کردن مربوط به چندین اظهارنظر مى‏باشد. در خلاصه کردن، نکات اساسى بیانات مراجع در کنار هم جمع‏آورى مى‏شود و همچنین احتمال مى‏رود که احساسات بیان‏شده از سوى مراجع نیز مطرح گردد. این نکات به گونه‏اى ارائه مى‏گردد که مراجع قادر باشد تصویرى از آنچه بیان کرده است به دست آورد. خلاصه کردن به منظور فراهم آوردن زمینه تمرکز و ساختار جلسات گفت‏وگو مورد استفاده قرار مى‏گیرد. مشاوران خلاصه نمودن را با اهداف مشخص شدن موضوع اصلى، مرور فرایند انجام‏شده با هدف عینى و ملموس کردن میزان پیشرفت، و برگرداندن شخص از موضوعات نامربوط و غیرضرورى به موضوع اصلى به کار مى‏گیرند. خلاصه نمودن مى‏تواند در شروع جلسه گفت‏وگو به منظور پیگیرى کار، در اواسط جلسه در هنگامى که فرد در پریشانى و بى‏هدفى به سر مى‏برد و یا از تماس با مشکل اجتناب مى‏کند، و در پایان جلسه گفت‏وگو به منظور جمع‏بندى مطالب و پیشنهاد شروع حرکت براى جلسه بعدى مورد استفاده قرار گیرد.

 

 


میلاد آذرگون 

دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۲/۱۸
milad Amiri Nasab

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی