روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم تحقیقات تهران:)

روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه علوم تحقیقات تهران:)

روانشناسی از زبان یک ارشد بالینی و معلم

میلاد امیری نسب
آموزگار ابتدایی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
1996

milad.amiri.nasab96@gmail.com :📬

تعریف سیستم ABCD البرت الیس

شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۰۴:۴۴ ب.ظ

سیستم ABCD البرت الیس

 تعریف سیستم ABCD البرت الیس

الیس یک سیستم یادگیری یا سیستم حافظه “ABCDE” برای آموزش مبانی رفتار-احساس-درمانی بر اساس رفتار عاطفی واحساسی بکار گرفت که شامل پنج عنصر اصلی میباشد:

A = activating event رویداد فعال
B = belief system سیستم اعتقاد
C = consequence of A&B پیامدهای عاطفی A و B
D = disputing irrotional thoughts and beliefs
اختلاف نظرها و عقاید غیر منطقی
E = effects of change
اثرات شناختی و احساسی باورهای تجدید نظر شده

 

 

A ‌‌‌
رویداد فعال است. رویدادی که باعث استرس یا نگرانی می شود. ممکن است یک بحران در یک رابطه شخصی، یک سخنرانی، کمبود اعتماد به نفس مزمن، نارضایتی شغلی، و یا مشکلات جنسی … هر چیزی که شخص را به دیدن مشاور مجبور می کند. مانند راجرز، الیس هم مایل بود که هر مشکلی را حل کند.

عناصر الگوی منفرد ABCDE چیست؟
B
نشان دهنده “سیستم باوری شخص” است. از بخش شناختی فرد در واکنش به وقایع میباشد. الیس متوجه شد که مردم اغلب اعتقادات متناقض دارند که منفی هستند و تفکر مثبت را کاهش می دهند. به عنوان مثال، یک مرد که همسرش او را ترک می کند ممکن است نظر بدهد: “این پایان جهان برای من است؛ من هرگز کسی را پیدا نخواهم کرد که به اندازه او برای من مهم باشد”. الیس این باور را به طور مستقیم به چالش می کشد. “آیا واقعا پایان جهان است؟ آیا منظور شما از پایان جهان مردن شما فرداست، اگر او شما را ترک کند؟ آیا شما همه زنان در جهان را امتحان ، بنابراین شما می دانید که شما نمی توانید هیچ یک از آنها را دوست داشته باشید؟ ”

C
نشان دهنده پیامدهای باورهای غلط است. افکار غیر منطقی عواقب بدی را ایجاد می کند. آنها می توانند پیشبینی های خود را تحقق بخشند . به عنوان مثال، اگر شما انتظار داشته باشید احساسی عصبی و ضعیف داشته باشید، خود را تنظیم می کنید تا احساس عصبی پیدا کنید واحساس بدی داشته باشید – خودتلقینی. بعضی از مردم دوباره و دوباره افکار منفی را تکرار می کنند. این تفکر تکراری نشخوار فکری نامیده می شود و آن کمی شبیه خود تلقینی است. کسی که دائما فکر می کند، “این وحشتناک است!” (یا بعضی از ایده های غیر منطقی دیگر) ممکن است در حال بدی باقی بماند.زیرا خودشان را با افکار منفی تمرین میدهند. جایگزینی افکار و ترس های غیر منطقی با آرامش و ارزیابی معقول تر می تواند روحیه فرد را بهبود بخشد و منجر به رفتار انطباقی بیشتری شود که به طور منطقی به مسئله مشکوک خواهد شد.

الیس به چه منظوری حاضر بود که به “درمان دردناک” بپردازد؟
🔶D
مخفف ابراز مخالفت با اعتقادات غیر منطقی. درمان الیس شامل چالش (ارزشها) اعتقادات نامعقول مشتری به طور مستقیم بود. رونوشت های جلسات REBT نشان می دهد که الیس در ابتدای مایل بود درمان ناراحت کننده باشد. او در حال گفت و گو، بد میگفت، قطع میکرد حرف مراجع را، فریاد میزد، و به هر حال به ابهامات مراجع گوشزد میکرد. با این حال، این لزوما بخشی از درمان REBT نیست. نکته مهم این است که تفکر منفی و غیر واقعی را با ارزیابی واقع گرایانه تر و انطباقی موقعیت های مشکل جایگزین کنید.

E
اثرات تغییر تفسیر یک وضعیت است. اگر REBT موثر باشد، یک فرد علائم اضطراب یا ناراحتی را از دست می دهد و وضعیت جدید را می بیند (چیزی که بعضی از درمانگران بازسازی شناختی می گویند ). در حالت ایده آل، مراجع اقدام عملی برای حل مشکل را انجام می دهد و یا واکنش کمتر نسبت به مشکل نشان میدهد.

REBT یک درمان معنایی است؟

الیس در بازبینی ۱۹۷۵ کتاب راهنمای کلاسیک خودبرای زندگی عادی با عنوان «راهنمای جدید برای زندگی عادی» اظهار داشت که REBT پس از آن Rational Emotive Therapy/RET  نامیده می شد، که یک‌ درمان معنایی بود . معناشناسی علم معانی کلمه است. RET متمرکز بر کلمات میباشد: سخنان آنها، معانی آنها و اثرات آنها بر احساسات و رفتار. جالب است، بر خلاف حیوانات، مردم به هم چیزهای عادی و دیوانه واری میگویند. اعتقادات، باورها، نگرش ها، عقاید و فلسفه های آنها عمدتا (هر چند به سختی شخصا) به صورت جملات باورشده و یا مونولوگی صحبت می کنند .
شاید به دلیل توجه به معانی شناختی، الیس تصمیم به تغییر نام درمان خود در دهه ۱۹۸۰ گرفت. او کلمه رفتار را به عنوان اضافه کرد. این امر منطقیست، زیرا گویش یک رفتار است و RET (در حال حاضر REBT) در اصلاح گفتار خود هدف است. همچنین یک درمان شناختی است، زیرا هدف آن تغییر شیوه ای است که مردم در مورد جهان فکر می کنند. درمان های شبیه به الیس در حال حاضر به عنوان شناخت رفتار درمانی شناخته می شود . یک مثال برجسته درمان ارون بک برای افسردگیست که خود را از ابتدا یک درمان رفتاری شناختی می دانست، اما رونویسی از یکی از جلسات بک ممکن است به راحتی با رونویسی یک متخصص REBT اشتباه گرفته شود. تا اندازه مشابه بودند.
ادامه دارد

REBT
بر اساس بینش و شناخت است که اعتقادات و باورهای بیان شده از طریق خود صحبت می تواند منطقی یا غیر منطقی باشد. یک باور منطقی ان است که می تواند به عنوان واقع گرایی از ان دفاع شود، که منعکس کننده حوادث واقعی در دنیای واقعی است.
عقایدی نامعقول است که معمولا دقیق نیستند، اگر به معنای واقعی کلمه دقت شود. این واقعا راهی برای ابراز احساسات است، نه راهی برای نشان دادن واقعی جهان. وقتی فردی می گوید “اگر فردا این سخنرانی را بکنم، می میرم،” این فرد واقعا اعتقاد ندارد که زندگی او فردا پایان می یابد. بیان چنین چیزی فقط می گوید: “من می ترسم یا ترس از اشتباه دارم.”

ایده های منطقی چگونه از ایده های غیر منطقی متمایز می شوند؟

REBT
قصد دارد خود را با اظهارات واقع گرایانه و انطباقی خود جایگزین تعارضات بیهوده کند. اظهاراتی مانند “من میترسم که خرابکاری کنم” می تواند به واسطه درمانگر به عنوان درست بیان شود و با یک بیانیه ای مانند “اما سخنرانیم‌ را انجام خواهم داد و احتمالا خول خواهد شد” که منجر به ارزیابی بهتر وضعیت و احتمالا پاسخ انطباق پذیرتر است.

ترجمه دکتر موریس ستودگان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۰۳/۲۹
milad Amiri Nasab

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی